Sociaal-Juridisch

Aanmoedigingspremie voor werknemers van Vlaamse ondernemingen in moeilijkheden door coronacrisis

By 26 maart 2020 No Comments

Het toepassingsgebied voor de Vlaamse aanmoedigingspremie wordt voor de periode vanaf 01/04/2020 t.e.m. 30/06/2020 uitgebreid tot de werknemers in de privésector en de socialprofitsector waarvan de werkgevers een sterke daling van hun economische activiteiten kennen omwille van het coronavirus (bv. dalende productie, dalende omzet of dalende bestellingen).

De werkgever moet een substantiële daling van 20 % van de omzet, productie of bestellingen in de maand waarin de arbeidsduurvermindering start, ten opzichte van dezelfde maand van het jaar voordien, aantonen. Bijkomend moet de werkgever ook een plan opstellen, waarin volgende gegevens in vermeld moeten staan:

  • de opgave van de arbeidsherverdelingsmaatregelen en de link met de impact van de coronavirusmaatregelen
  • de opgave van het aantal arbeidsplaatsen die het voorwerp uitmaken van de maatregelen;
  • de opgave van de periode van de maatregelen;
  • de btw-aangiften van alle maanden.

Het plan moet goedgekeurd worden door de ondernemingsraad, of bij gebrek daaraan door de vakbondsafvaardiging, of bij gebrek daaraan door het comité voor preventie en bescherming op het werk, of bij gebrek daaraan moet het worden opgenomen in het arbeidsreglement.

De aanmoedigingspremie bij verminderde arbeidsduur wordt enkel toegekend gedurende de maatregelen die vervat zijn in het plan, en uiterlijk tot 30/06/2020, en moet in volledige maanden aangevraagd worden.

De aanmoedigingspremie kan zowel schriftelijk als online aangevraagd worden. De Vlaamse overheid adviseert evenwel voor de aanvraag van de aanmoedigingspremie bij opname van ouderschapsverlof, medische bijstand en palliatief verlof om deze via het online formulier aan te vragen. Moest de link niet werken of de aanvraag lukt niet, dan kan er ook een mail gestuurd worden naar aanmoedigingspremie@vlaanderen.be.

Werknemers die reeds een aanmoedigingspremie ontvangen, en hun arbeidsduur wensen te wijzigen, moeten dit binnen 30 dagen melden aan de administratie. Zij kunnen ook hun werkgever hiervoor mandateren. 

 

Bovenstaande bespreking is onder voorbehoud van eventuele wijzigingen van de richtlijnen van de bevoegde diensten en/of wijzigingen van de wetgevende bepalingen terzake.

We blijven bereikbaar!

Uitzonderlijke tijden vragen om uitzonderlijke maatregelen. Onze medewerkers werken momenteel van thuis uit en daarom hebben we onze manier van werken wat aangepast.

Om iedereen zo snel mogelijk verder te helpen, ontvangen we graag alle vragen via e-mail. Stay safe!

Contacteer ons

Deze website maakt gebruik van cookies om je gebruikservaring te optimaliseren. Door op “Accepteren” te klikken, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies.