Skip to main content
Sociaal-Juridisch

Bijkomende kosten aanrekenen aan de klant i.h.k.v. Vlaamse dienstencheques?

By 25 februari 2022No Comments

De Vlaamse overheid heeft op haar website informatie voor gebruikers van Vlaamse dienstencheques m.b.t. het betalen van een huishoudhulp met dienstencheques.

Daarbij wordt er ook bijkomende toelichting gegeven over extra of bijkomende kosten die aangerekend kunnen worden door dienstencheque-ondernemingen.

De dienstencheque-onderneming mag bijkomende kosten aanrekenen, zoals administratiekosten of verplaatsingskosten. Die extra kosten mag u niet betalen met dienstencheques.

De kosten moeten bovendien:

  • op voorhand afgesproken zijn
  • in redelijke verhouding staan met de geleverde diensten
  • gedetailleerd vermeld worden.

 

Het aanrekenen van bijkomende kosten werd ook besproken in de Commissie voor Economie, Werk, Sociale Economie, Wetenschap en Innovatie van het Vlaams parlement in het kader van de besprekingen rond de impasse van het sociaal akkoord in PC 322.01.  Minister Hilde Crevits heeft in dit kader een onderzoek ingesteld naar de praktijk op het terrein wat de aanrekening van deze  extra kosten betreft om hiervan een goed beeld te kunnen vormen voor eventuele verdere besprekingen hieromtrent met de sector.

 

Bron: https://www.vlaanderen.be/huishoudhulp-betalen-met-dienstencheques/kostprijs-en-belastingvoordeel-van-een-dienstencheque. 

Deze website maakt gebruik van cookies om je gebruikservaring te optimaliseren. Door op “Accepteren” te klikken, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies.