In ons artikel ‘Fake plug-in hybrides: vanaf 2020 fiscaal minder interessant‘ informeerden wij u reeds dat vanaf 1 januari 2020 de in aanmerking te nemen uitstoot voor een fake plug-in hybride bekeken wordt vanuit de uitstoot van een overeenstemmend voertuig op fossiele brandstof. Er zal voor deze fake plug-in hybrides op fiscaal vlak geen rekening meer gehouden worden met de officieel geattesteerde CO2-uitstoot.
Er wordt een specifiek stelsel ingevoerd om het gebruik van “valse hybrides” te bestrijden, meer bepaald oplaadbare hybride voertuigen (zogenaamde plug-in hybrides) die deels werken op brandstof en deels op een oplaadbare elektrische batterij, maar waarvan de capaciteit van de elektrische batterij geen aanzienlijk gebruik van het voertuig toelaat via deze energiebron.
Een KB legt nu vast wat er onder ‘overeenstemmend voertuig’ verstaan moet worden.
Fake plug-in hybrides duurder
De uitstoot op basis van het overeenstemmend voertuig op fossiele brandstof moet toegepast worden voor elk voertuig dat aangekocht, geleased of gehuurd is vanaf 1 januari 2018 en dit voor:
- de berekening van het belastbare voordeel van alle aard in hoofde van de werknemer;
- de bepaling van de aftrekbaarheid van de autokosten in de vennootschapsbelasting.
Als er geen overeenstemmend voertuig op fossiele brandstof voorhanden is, wordt de CO2-uitstoot van de plug-in hybride vermenigvuldigd met 2,5.
‘Overeenstemmend voertuig’
Voor het ‘overeenstemmend voertuig’ moet uitgegaan worden van de gegevens op het gelijkvormigheidsattest (COC) dat is opgesteld door de fabrikant en uniek per voertuig.
Er worden daarbij volgende criteria vastgelegd om het ‘overeenstemmend voertuig’ te bepalen. Het moet gaan over een voertuig:
- voorzien van een motor die uitsluitend gebruik maakt van dezelfde brandstof (COC, rubriek nr. 26);
- van hetzelfde merk (COC, rubriek nr. 0.1);
- hetzelfde model (COC, rubriek nr. 0.2.1);
- hetzelfde type koetswerktype (COC, rubriek nr. 38) (bijvoorbeeld berline, break, …);
- en waarvan de verhouding tussen zijn vermogen en het vermogen van het hybride voertuig, beiden uitgedrukt in kW (COC, rubriek nr. 27.1), het dichtst de één benadert, op voorwaarde dat deze begrepen is tussen 0,75 en 1,25.*
*Deze vork van 0,75 tot 1,25 moet ervoor zorgen het aantal overeenstemmende voertuigen dat in aanmerking komt te beperken tot enkel deze voertuigen die een vermogen hebben gelijkaardig aan datgene van het hybride voertuig. De voertuigen waarvan de verhouding niet begrepen is in deze vork zullen dus niet als overeenstemmend voertuig kunnen beschouwd worden, ook al voldoen ze aan de overige voorwaarden.
Indien meerdere voertuigen op identieke wijze in aanmerking komen om als overeenstemmend voertuig gekwalificeerd te worden, zal het voertuig met de hoogste CO2-uitstoot als overeenstemmend voertuig gekwalificeerd worden, en dit in een optiek van de strijd tegen de valse hybrides en om de aankoop van dergelijke voertuigen te ontmoedigen.
Autofabrikant / auto-invoerder
De verplichting om te vergelijken en het overeenstemmend voertuig vast te stellen wordt opgelegd aan de autofabrikant, of indien deze niet in België is gevestigd, aan de auto-invoerder. Zij zullen het overeenstemmend voertuig van iedere fake plug-in hybride moeten bepalen, en deze informatie, alsook alle hierbij noodzakelijk gebleken technische gegevens aan de FOD Financiën moeten doen toekomen bij de marktintroductie van het betreffende hybride voertuig.
Voorbeelden
Voorbeeld 1
De Range Rover Sport (P400e SE) stoot meer dan 50 gram CO2 per kilometer uit (71 g/km).
Overeenstemmend voertuig criteria:
- hetzelfde merk (Land Rover)
- hetzelfde model (Range Rover)
- hetzelfde koetswerktype (SUV);
- en voorzien van een motor die uitsluitend gebruik maakt van dezelfde brandstof (benzine)
Drie andere benzine aangedreven Range Rovers komen in aanmerking:
- Range Rover Sport (2.0 Si4 S) – verhouding vermogen 1,00
- Range Rover Sport (3.0 I6 P400 MHEV HST) – verhouding vermogen 0,75
- Range Rover Sport (5.0 V8 Supercharged HSE Dynamic) – verhouding vermogen 0,57
Het derde voertuig wordt uitgesloten, aangezien zijn ratio niet begrepen is tussen 0,75 en 1,25. Van de overige twee voertuigen zal het overeenstemmende voertuig datgene zijn waarvan de ratio het dichtst de één benadert, namelijk de Range Rover Sport (2.0 Si4 S).
In de plaats van zijn eigen uitstootwaarde die blijkt uit de gegevens van de fabrikant, is het dus de CO2-uitstootwaarde van de Range Rover Sport (2.0 Si4 S) die gebruikt zal worden om het VAA te waarderen en de beroepskosten met betrekking tot de “valse hybride” die de Range Rover Sport (P400e SE) is, te bepalen, namelijk 218 in de plaats van 71.
Voorbeeld 2
Het hybride voertuig BMW 5 Reeks (530e iPerformance) is uitgerust met een elektrische batterij die een energiecapaciteit heeft van minder dan 0,5 kWh per 100 kilogram wagengewicht (namelijk 0,499).
Overeenstemmend voertuig criteria:
- hetzelfde merk (BMW)
- model (5 Reeks)
- koetswerktype (berline)
- en brandstof (benzine)
Voertuigen die in aanmerking komen:
- BMW 5 Reeks (520i Aut.) – verhouding vermogen 1,00
- BMW 5 Reeks (530i Aut.) – verhouding vermogen 0,73
- BMW 5 Reeks (530i xDrive Aut.) – verhouding vermogen 0,73
Het overeenstemmende voertuig is dus de BMW 5 Reeks (520i Aut.), aangezien zijn ratio het dichtst de één benadert.
In de plaats van de CO2-uitstootwaarde van de BMW 5 Reeks (530e iPerformance) is het dus de CO2-uitstootwaarde van de BMW 5 Reeks (520i Aut) die gebruikt zal worden, namelijk 132 in de plaats van 49.
Voorbeeld 3
De Volvo XC60 (T8 Twin Engine) stoot meer dan 50 gram CO2 per kilometer uit (55 g/km).
Overeenstemmend voertuig criteria:
- hetzelfde merk (Volvo)
- model (XC60)
- koetswerktype (SUV)
- en brandstof (benzine)
De volgende voertuigen komen in aanmerking:
- XC60 (T5, 4×4 Geartronic Momentum) – verhouding vermogen 1,21
- XC60 (T5, 4×4 Geartronic R-design) – verhouding vermogen 1,21
- XC60 (T6, 4×4 Geartronic Momentum) – verhouding vermogen 0,98
- XC60 (T6, 4×4 Geartronic R-design) – verhouding vermogen 0,98
De voertuigen 3 en 4 blijven over, aangezien hun ratio het dichtst de één benadert.
Om te bepalen welk het overeenstemmende voertuig is, kijken we naar hun CO2-uitstoot per kilometer. Het derde voertuig stoot 174 g/km uit, terwijl het vierde voertuig 177 g/km uitstoot. Het overeenstemmende voertuig is dus het vierde voertuig, aangezien het datgene is dat het meeste CO2 per kilometer uitstoot.
Informatieve lijst
Een informatieve lijst met overeenstemmende voertuigen zal worden bekendgemaakt op de internetsite van de FOD Financiën.
Bron: KB van 5 september 2019 tot wijziging van het KB/WIB 92 op het stuk van het begrip overeenstemmend voertuig, BS 17 september 2019.