Technology

Overtuigend rapporteren met Cumul.io

By 8 november 2019 No Comments
Blog: rapporteren met Cumul.io

Onze klanten hebben een grote behoefte aan inzichtelijke rapportering over allerhande zaken, van omzet en winstmarges tot ziekteverzuim en loonkosten. De basic rapporten die momenteel aanwezig zijn in onze software, voldoen soms niet volledig aan de wensen van onze klanten. Bovendien kost het ons vaak veel tijd om deze ad hoc rapporten te maken.

Met onze eigen Prato Analytics hebben we uiteraard al een rapporteringstool ter beschikking. Maar omdat de stap naar deze “full-blown” omgeving vaak te groot is, wilden we dus eens kijken of er geen lightweight alternatieven waren om relatief eenvoudige operationele rapportering aan te bieden. Aangezien Cumul.io niet onbekend was, besloten Bram, Ronny, Tom en Vincent deze software tijdens een Discovery Day verder te bekijken.

Voordelen voor de klant

Cumul.io maakt software om in realtime grote brokken data te analyseren en te visualiseren. Vincent: “De tool doet hiermee wat we verwachtten: heldere en duidelijke rapporten maken. Zo hoeven klanten niet langer te zoeken in een massieve pdf vol ruwe data, maar zien ze in één oogopslag wat ze nodig hebben. Ze krijgen eigenlijk direct een samenvatting en een analyse van de data waarin ze geïnteresseerd zijn, bijvoorbeeld het ziekteverloop in het afgelopen jaar of hoeveel mensen gemiddeld nodig zijn om een vacature in te vullen. Met deze tool worden data niet gewoon aangeboden, maar gepresenteerd.”

Voorbeeld rapport

Tom: “De flexibiliteit voor klanten neemt enorm toe. Zij zijn momenteel afhankelijk van Prato voor een rapport. Als een klant data wil ontvangen, moeten wij aan de slag met de cijfers. Met de tool van Cumul.io kunnen klanten eenvoudig zelf data selecteren en daar rapporten uithalen. Wij hoeven dus niet meer tussen te komen. De handige dashboards werken intuïtief. De klant kan bovendien 24/7 bij de data en hoeft niet eerst onze lijsten te exporteren.”

Voordelen voor Prato

“Tijdswinst is het belangrijkste voordeel voor Prato”, vindt Bram. “We moeten zelf geen data meer verzamelen. Zo hebben we meer tijd voor onze core business.”
Tom: “We zouden veel kunnen leren van de tool. Doordat we nu lijsten met ruwe data aanleveren, zien we niet waar klanten precies in geïnteresseerd zijn en wat ze met de cijfers doen. Als we zien welke rapporten ze graag hebben en waarom, dan kennen we de behoeftes van onze klanten beter en kunnen we daar vervolgens met onze software op inspelen.”

Meetup

Voor het Prato + Cumul.io team was de Discovery Day technisch een succes. De mannen stonden te popelen om hun bevindingen te presenteren tijdens de eerste Discovery Day Meetup. Iedereen, intern en extern, kon naar de resultaten van de verschillende Discovery teams komen luisteren. Enkele Cumul.io medewerkers waren ook aanwezig. “We vonden het leuk dat ze erbij waren”, vertelt Bram. “Voor hen was het fijn om te horen hoe we hun tool hebben getest en wat de uitkomsten waren.” Pratorians van andere teams die bij de Meetup waren, zagen allemaal het potentieel van de tool.

Dat Prato voortaan externen uitnodigt om naar de bevindingen van Discovery Day te komen luisteren, is eigenlijk heel logisch. Onze kernwaarden zijn niet voor niets Growing Smart Together. Vincent: “Het is goed dat we inzichten krijgen uit andere bedrijven en dat we met buitenstaanders de discussie aangaan. Wij kunnen leren van hoe andere developers zaken aanpakken en andersom. Kennis delen en elkaar versterken, dat is toch ook de reden dat we op Corda zitten.”

Join the Meetup

Nieuwsgierig naar onze Discovery Day ontdekkingen? Op 28 november is de volgende Discovery Day Meetup waar we onze kennis en inzichten graag met je delen. Je kan je hier gratis inschrijven.

Deze website maakt gebruik van cookies om je gebruikservaring te optimaliseren. Door op “Accepteren” te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies.