Life@Prato

Thuiswerken in coronatijd: ‘Het is helemaal oké, maar een teamdag of een Prato Café zou tof zijn’

Blog: thuiswerken coronatijd

We moesten allemaal wennen, omschakelen en misschien ook een beetje afkicken toen thuiswerken de regel werd in plaats van de uitzondering. Een jaar later zouden veel Pratorians niet meer anders willen dan in ieder geval halftijds thuiswerken. Je eigen dag indelen, zelf je kinderen naar school brengen, en niet thuis hoeven blijven voor een pakketje want daar ben je toch al. Het grootste nadeel is dat je collega’s niet meer ziet. Het wandelingetje in de pauze, de small talk aan het begin van een meeting en het gezamenlijke pintje op vrijdag worden gemist.

“Het was een wenproces. Het duurde even voor ik thuis mijn weg vond”, vertelt Sofie. “Toen de scholen dicht waren, met twee kleine kinderen thuis, was het heel moeilijk. Nu vind ik het fantastisch dat ik mijn zoon iedere dag naar school kan brengen. Ik breng hem soms met de fiets of plak er nog een toertje met de wagen achteraan om wat langer onderweg te zijn. Dan heb ik een duidelijk begin van mijn werkdag. Thuis ga je maar door, afschakelen is moeilijk, je staat 7 op 7 aan. En in plaats van met collega’s koffie te halen of te lunchen, eet ik nu lunch aan mijn bureau.”

Wandelgangen

Ook Stijn is blij dat hij zijn jongste ’s morgens naar school kan brengen en daardoor een duidelijk begin van de dag heeft. “Ik heb dat gevoel van naar het werk gaan wel nodig. De voordelen van thuiswerken zijn de flexibiliteit, dat er altijd iemand thuis is voor een pakketje, dat ik de kinderen weg kan brengen als ze ergens heen willen. Maar ik mis de ‘wandelgangen’ en de koffieklets met collega’s. Als je door het bedrijf loopt, maak je al snel een praatje met andere collega’s. Op die manier krijg je meer informatie binnen. En bij een meeting op kantoor was er voor- of achteraf altijd een moment om even over andere dingen te praten. Nu zijn alle meetings puur zakelijk. Onderwerpen afvinken en klaar. Want niemand kijkt graag lang onafgebroken naar dat beeldscherm.”

Minder stress, veel vertrouwen

“Ik mis het contact met collega’s, maar verder is mijn leven heel relaxed sinds ik thuiswerk”, lacht Marc. “Ik heb minder stress en werk efficiënter. Ik eet regelmatiger en gezonder, slaap langer en zit geen twee uur per dag in de auto. Als ik om 11u naar de markt wil, doe ik dat gewoon en werk ik ’s avonds nog een uurtje. Voor corona voelde ik me een beetje een ‘profiteur’ als ik een dag thuiswerkte, terwijl we 100% vertrouwen krijgen van Prato dat we ons werk doen. Ik denk dat veel mensen zelfs meer werk gedaan krijgen dan ervoor.” Ingrid bevestigt dat: “Thuis werk ik gemakkelijk tien uur per dag en dan ben ik minder moe dan na acht uur op kantoor. Prato geeft ons heel veel vertrouwen en stelt zich flexibel op. Doe maar zoals jij denkt dat het goed is. Dat motiveert.”

Communicatie is tijdens het thuiswerken wel een uitdaging. Sofie: “Het is moeilijker om mensen te pakken te krijgen. Op kantoor liep je naar iemands bureau, was die collega bezig met iets, had hij of zij je in ieder geval gezien en werd het later die dag wel besproken. Nu moet ik overal een meeting voor inplannen. Je pakt niet voor iedere vraag de telefoon en deelt niet meteen met collega’s wat een klant heeft gezegd. Daardoor komt informatie soms te laat.” Ook Marc merkt dat communicatie soms een probleem is. “Het is moeilijker om input te krijgen.”

Meer informatie, meer kennis

Ingrid vertelt dat zij en haar directe collega’s van Customer Care juist meer input krijgen sinds de lockdown. “Vanaf dag 1 vond ik mijn draai. Er ging een wereld aan informatie voor ons open. Op kantoor moesten we altijd kiezen wie bij een meeting kon zijn en wie niet, want er moest iemand bij de telefoon blijven. Nu nemen we allemaal deel aan een digitale vergadering. Belt er een klant, dan kan je makkelijk even uit de meeting om daarna weer verder te volgen. Ook zijn we sinds de lockdown Slack gaan gebruiken. Dat biedt een schat aan informatie omdat we alle chats kunnen volgen. We krijgen veel meer context bij de vragen die binnenkomen, daardoor kunnen we vaker zelf een ticket afhandelen waar we eerder een beroep moesten doen op een collega. Ik denk dat je de mensen van Customer Care nog maar zelden op kantoor gaat zien.”

Grote omschakeling

Bij Payroll Flex, het andere team waar Ingrid deel van uitmaakt, vergde de omschakeling een grotere aanpassing. “Alle taken die we nog op papier uitvoerden, werden in sneltempo gedigitaliseerd. Samen de lonen van een grote klant verwerken? Het was even zoeken hoe we die hele korte overlegmomenten het beste konden organiseren zonder al te veel tijdverlies. Intussen heeft ook in dit team iedereen zijn draai gevonden en wordt dankbaar gebruik gemaakt van de flexibiliteit die Prato biedt. Langere middagpauzes, even naar de winkel, een tandartsafspraak in het midden van de werkdag. Vroeger ondenkbaar, tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld. Toch wordt ook wel het menselijk contact gemist. Sommige collega’s hebben elkaar al maanden niet écht meer gesproken, los van stand-ups of digitale meetings. Een mix van thuiswerk met enkele dagen op kantoor, de ene al wat vaker dan de andere, zou voor Payroll Flex daarom idealiter het nieuwe normaal worden.”

Ook de andere drie Pratorians willen graag deels terug naar kantoor. Stijn: “Ik hoop dat straks het hele team in ieder geval één dag in de week samen op kantoor is. Om nog eens te gaan wandelen tijdens de pauze, of om aan het eind van de dag wat te drinken en andere dingen te bespreken dan werk.” Sofie: “Drie dagen op kantoor en twee thuis, dat lijkt me perfect.”

Verbinding

Tot het zover is, blijft Prato van alles organiseren om de binding met Prato en tussen de collega’s onderling warm te houden. Sofie: “Prato hecht veel belang aan onderling contact en organiseert van alles. Chapeau daarvoor. Ik denk dat Prato een positieve uitzondering is.” Ingrid: “Prato doet veel moeite om iedereen op een leuke manier verbonden te houden. De apérobag die we aan de deur kregen met ’s avonds een digitaal concert, de ‘Slimste Pratorian’ quiz, de korte updates om iedereen te informeren.” “Het is helemaal oké hoe het nu gaat en dat er af en toe iemand met snacks aan je deur staat”, lacht Stijn. “Maar het zou wel echt tof zijn om nog eens een Prato Café of een teamdag te hebben.”

En daar kijken niet enkel onze ‘anciens’ naar uit. Ook de nieuwe Pratorians, die het voorbije jaar zijn gestart, kijken er naar uit om de sfeer op kantoor op te komen snuiven. Hoe zij het ervaren hebben om een nieuwe job te starten in coronatijd, lees je hier.

We blijven bereikbaar!

Uitzonderlijke tijden vragen om uitzonderlijke maatregelen. Onze medewerkers werken momenteel van thuis uit en daarom hebben we onze manier van werken wat aangepast.

Om iedereen zo snel mogelijk verder te helpen, ontvangen we graag alle vragen via e-mail. Stay safe!

Deze website maakt gebruik van cookies om je gebruikservaring te optimaliseren. Door op “Accepteren” te klikken, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies.