
Mensen die een job zoeken, kijken vooral naar de jobinhoud, de verantwoordelijkheden en de bijbehorende beloning. Maar wat als jouw waarden helemaal niet matchen met die van het bedrijf waar je voor werkt? Dan ga je waarschijnlijk snel op zoek naar een nieuwe job. De bedrijfscultuur bepaalt namelijk voor een groot deel of je gelukkig bent op je werk.
Bij Prato zijn we fan van de bekende uitdrukking ‘culture eats strategy for breakfast’. Of in de woorden van Joris, onze CEO: “Is de cultuur crap, dan vreet het de uitvoering van je strategie op. Is de cultuur top, dan heb je gewapend-betonnen fundamenten om je strategie op uit te rollen. Bij Prato koesteren we daarom onze cultuur.”
We koesteren onze cultuur zelfs zo hard dat we er een boek over schreven. Hiermee willen we toekomstige Pratorians, andere organisaties en onszelf inspireren en, toegegeven, ook eens goed laten lachen. In het voorwoord vertellen we waarom je het boek zeker moet lezen.
Onze cultuur maakt ons uniek
Cultuur is een rijpingsproces van vele jaren. Collega’s bouwen daar samen aan. De mix van alle persoonlijkheden geeft Prato een gezicht. Wij staan voor een aantal waarden die ons machientje doen draaien. Bij Prato visualiseren we niet enkel ons werk, maar ook onze waarden: Growing Smart Together. Het is makkelijk om je waarden aan een muur te hangen (zoals ook bij ons), maar ze echt toepassen dat is nog wat anders. Bij Prato worden we daar iedere dag beter in.
Om ons regelmatig te herinneren aan de cultuur waar wij voor staan, om regelmatig bij te tanken qua energie, om regelmatig externen over onze cultuur te vertellen, om kandidaat-Pratorians te overtuigen van onze cultuur, om klanten te vertellen hoe wij zaken aanpakken en om nog duizend andere redenen … dachten wij dat het inspirerend zou zijn om een Prato-boek te schrijven.
Ons verhaal zal wel nooit ‘af’ zijn en is zeker niet de-hemel-op-aarde, maar eentje van iedere dag een klein stukje verbeteren. Een verhaal van eenvoud en dingen simpel houden. Een verhaal waar mensen centraal staan. Een verhaal van ons de meeste dagen enorm amuseren. Een verhaal van klanten trachten zo tevreden mogelijk te maken. We zijn dus niet perfect, maar luisteren wel naar alle stakeholders om het steeds beter te doen.
In ons boek proberen wij een stukje van onze Prato-vonk te doen overslaan door te vertellen hoe wij sommige dingen aanpakken. Het zou tof zijn als we met dit boek onszelf inspireren om het bij Prato steeds beter te doen. Maar met onze kijk op de dingen, willen we ook andere organisaties inspireren.
Een contente Pratorian zorgt voor contente klanten
Innovatie en vooruitgang, groei dus, daar gaan we voor. Dat kan alleen met mensen die iedere dag opnieuw het beste van zichzelf geven. Aandacht besteden aan een cultuur die dat mogelijk maakt, vinden we belangrijk. Heel belangrijk. Waarom? Wel simpel: een contente Pratorian zorgt voor contente klanten.
Die cultuur vatten in een boek, dat leek ons wel sjiek. Toegegeven, dat was makkelijker gezegd dan gedaan, want waar begin je? We probeerden een structuur voor het boek uit te tekenen, maar liepen vast. Tot we op het idee kwamen om er een lexicon van te maken. Toen ging het snel. Over het begin moesten we niet langer nadenken, het alfabet begint gewoon met de A, simpel toch. Het lexicon werd in sneltempo gevuld met woorden die onze cultuur typeren. Van A tot Z krijg je een beeld van: hoe we met elkaar omgaan, hoe we naar de dingen kijken, waar we in geloven en waarin niet. Veel leesplezier en Let’s Grow Smart Together!
Een woord per week
Voor wie het hele alfabet te veel is in één keer: vanaf volgende week krijg je iedere maandag een nieuw woord uit ons lexicon voorgeschoteld op Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn. Begin je werkweek met de H van Humor en laat je van ‘Authentiek’ tot ‘Zaadjes’ inspireren!