
Vandaag hadden we klas 5CM van het Atlas College uit Genk op bezoek. De jongeren keken hun ogen uit en stelden veel nieuwsgierige vragen. Het viel ze meteen op dat Prato geen gewoon bedrijf is. Misschien zitten er toekomstige Pratorians bij… We vroegen de studenten om een blog te schrijven. Sara, Neslin, Anissa, Mokhtar, Shilaia en Fabio schreven de leukste:
‘We zouden hier zeker en vast allemaal willen werken’
Vandaag hebben wij kennis gemaakt met een innovatief bedrijf, anders dan al de andere organisaties.
De sfeer bij Prato was aangenaam en familiaal. Ze werken hier volgens de agile kanban methode, de werknemers werken in teams en delen hun ideeën op de werkvloer. CEO Joris Peumans mengt zich tussen de werknemers en staat zeker niet bovenaan het bedrijf zoals gewoonlijk; stropdas en kostuum is helemaal niets voor hem.
Een belangrijke zin die midden in het bedrijf op de muur staat, is “Growing Smart Together”.
Alle drie de woorden apart hebben elk een belangrijke betekenis, dit zijn de waarden waar het bedrijf elke dag naartoe streeft en werkt.
Robbie is in dit bedrijf de mascotte, hij ontvangt de bezoekers aan de inkom. Bij Prato werken ze niet meer met een onthaal maar met een iPad waar je je op moet aanmelden.
De dag begint bij Prato met een “stand-up”, precies om 09:00 zal je alle werknemers naar hun borden zien gaan en alles bespreken wat ze die dag moeten bereiken.
Onze ervaring was leerrijk en interessant. Het sloot aan met wat we in de klas hebben besproken of waar we nog verder op in zullen gaan. We zouden hier zeker en vast allemaal wel willen komen werken en ervaring opdoen.
Op de werkvloer is er transparantie, in het midden van de ruimte is er een vergaderzaal met glazen wanden waar iedereen kan zien waar ze op dat moment mee bezig zijn. Er is ook een keuken aanwezig waar de werknemers eten en drank kunnen gaan halen wanneer ze honger of dorst krijgen. Ze organiseren evenementen waar de werknemers aan kunnen deelnemen.
Het bedrijfsleven wordt zo beter gemaakt waardoor ze een hechtere band kunnen creëren met hun collega’s.
Ze hebben ons een voorsmaakje gegeven van Marketing & Communicatie, de richting waar wij op school vooral mee te maken hebben. Alle stakeholders spelen een rol en zijn zeer belangrijk zowel intern als extern. Er is een grote diversiteit aan medewerkers en dit benadrukt het goede imago van het bedrijf.