Skip to main content
Nieuws

Werk je best met een erkend sociaal secretariaat of maakt dit geen verschil?

By 29 november 2023maart 19th, 2024No Comments

Welke voordelen, nadelen en verschillen zijn er tussen een erkend en niet-erkend sociaal secretariaat? Dat is een vraag die we vaak te horen krijgen. Korte vraag, lang antwoord en het antwoord is ook tweeledig. We hadden het hierover met Joris Peumans, onze CEO en Patrick Dreesen, onze Director Legal.

Patrick: “Misschien al eens starten met de puntjes op de i te zetten wat de benamingen betreft. Er bestaan vanuit wettelijk oogpunt 2 types dienstverleners:

  • De sociale secretariaten, die mits ze aan bepaalde voorwaarden voldoen door de Minister van Sociale Zaken kunnen erkend worden.
  • De sociale dienstverrichters, die zonder erkenning werken. Zij mogen de titel ‘sociaal secretariaat’ niet hanteren.”

“Als je vervolgens kijkt naar het takenpakket en de dienstverlening waarop je een beroep kan doen, zal je zien dat er geen enkel verschil is. Het enige verschil dat er is, ligt in de bevoegdheid van een erkend sociaal secretariaat om RSZ-bijdragen en bedrijfsvoorheffing rechtstreeks bij zijn klanten te innen en pas na enkele weken door te storten aan de bevoegde instanties. Bij een sociale dienstverrichter gaan deze bijdragen rechtstreeks van de bankrekening van het bedrijf naar de bevoegde instanties, het maakt m.a.w. geen tussenstop op de rekening van de sociale dienstverrichter. Let wel, in beide gevallen gelden voor de aangesloten bedrijven dezelfde betalingstermijnen: het uitstel van betaling geldt enkel voor het sociaal secretariaat zelf, niet voor de bij hem aangesloten bedrijven.”

Joris: “Hier raak je al een gevoelig punt, althans voor mij. Zodra je iets of wat volume hebt, worden die bedragen omvangrijk en dan mag zo’n erkend sociaal secretariaat dat geld gedurende enkele weken op hun rekening “parkeren”. Gezien de stijgende intresten begint dat stilaan weer een lucratieve business te worden. Maar waarom moeten werkgevers het businessmodel van een sociaal secretariaat bekostigen?”

Patrick: “Als werkgever blijf je verantwoordelijk voor een correcte toepassing van de sociale wetten, ongeacht met welk type dienstverlener je samenwerkt. Je mag een erkend sociaal secretariaat zeker niet bekijken als een soort kwaliteitslabel en/of hand boven het hoofd bij problemen. Wat je wel van beide dienstverleners mag verwachten, zijn correcte (loon)berekeningen en dienstverlening rond sociale en fiscale aangiftes.”

“Nogmaals, een erkend sociaal secretariaat geeft geen garanties op betere en/of geoptimaliseerde aangiftes. Hier komt de kwaliteit van de dienstverlening naar boven, niet het al dan niet behalen van een erkenning.”

“Naar transparantie zit er wel een verschil in werking: bij een sociale dienstverrichter gebeurt de communicatie tussen de RSZ en de werkgever rechtstreeks, dus niet via de dienstverlener. Zo ben je als werkgever altijd mee in beslissingen en bijsturingen. Bij een sociaal secretariaat kunnen wijzigingen in samenspraak met de RSZ gebeuren zonder tussenkomst van de werkgever. Ik zou als klant liever in alle transparantie werken.”

Joris: “Klopt, als ondernemer wil je transparantie. Komt daarbij dat de erkende sociale secretariaten meer controles krijgen en je vaker met regularisaties te maken hebt. Het gaat zelfs zo ver dat in onderling overleg, tussen RSZ en sociaal secretariaat, regularisaties worden opgesteld zonder dat de werkgever daar inspraak in heeft of geïnformeerd wordt. Dat kan toch niet?”

“Eigenlijk zijn we hier beland op de essentie van het niet-erkend willen zijn: ik heb als ondernemer een principieel bezwaar tegen het feit dat mijn dienstverlener geld zou verdienen op mijn kap en -iets dat elke dag belangrijker wordt- ik zelf geen vat heb op welke overheid wanneer in mijn personeelsgegevens zit te neuzen en de mogelijkheid heeft bepaalde regularisaties af te spreken buiten mijn weten om.”

“Kwaliteit komt van de mensen die je aan het werk hebt. De teams die verantwoordelijk zijn voor de payroll zetten de klant op de eerste plaats en werken nauw samen met onze sterke sociaal-juridische afdeling om onze klanten te ontzorgen van de zware administratieve verplichtingen en aangiftes.”

Deze website maakt gebruik van cookies om je gebruikservaring te optimaliseren. Door op “Accepteren” te klikken, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies.