WLTP staat voor Worldwide harmonized light vehicles test procedure. Het is de nieuwe Europese testprocedure voor het meten van het verbruik van wagens waarbij rekening wordt gehouden met reële rijomstandigheden en de uitrustingsopties van de wagen.
Voorheen werd hiervoor de NEDC-methode gehanteerd.
De nieuwe methode zal de verbruiks-en uitstootcijfers doen stijgen (+- 20 à 25%).
De impact van de WLTP-methode op de CO2uitstoot heeft ook gevolgen voor de berekening van de solidariteitsbijdrage, het belastbaar voordeel alle aard en de aftrekbaarheid van de kosten in de vennootschapsbelasting voor bedrijfswagens. Concreet worden bedrijfswagens duurder voor werkgever én werknemer.
Er werd gekozen voor een gefaseerde inwerkingtreding.
- Voor wagens getest voor 01.09.2017 blijft de oude NEDC-norm van toepassing.
- Voor wagens die na 01.09.2017 geregistreerd worden geldt een overgangsfase t.e.m. eind 2020 waarbij er een omrekening zal zijn naar de NEDC-waarde (NEDC 2.0). Beide waarden zullen op het gelijkvormigheidsattest zichtbaar zijn.
- Vanaf 2021 zal de WLTP-methode toegepast worden en is er geen omrekening meer naar de NEDC-waarde.