Er is al heel wat inkt gevloeid over het thema mobiliteit. Recent zijn er enkele belangrijke beslissingen en wetgevende teksten aangenomen. Omdat velen het bos door de bomen niet meer zien, geven we hieronder een beknopt overzicht van de belangrijkste voorwaarden en regels.
Vergoeding of budget… of cash for car?
In feite zijn er twee nieuwe maatregelen die naast elkaar kunnen bestaan en ingevoerd worden.
De mobiliteitsvergoeding of “cash for car”
De mobiliteitsvergoeding werd ingevoerd door de Wet van 30 maart 2018 betreffende de invoering van een mobiliteitsvergoeding en is in werking getreden op 1 januari 2018. U kunt hiervan dus gebruik maken.
De mobiliteitsvergoeding wordt als volgt gedefinieerd: ‘het bedrag dat de werknemer ontvangt van zijn werkgever in ruil voor het inleveren van zijn bedrijfswagen’.
De werknemer krijgt dus een bepaald bedrag “de cash” wanneer hij zijn “car” inlevert. Deze maatregel is enkel mogelijk voor werkgevers die al minstens drie jaar bedrijfswagens aanbieden. Hierop zijn uitzonderingen voorzien voor startende werkgevers en werknemers.
Het mobiliteitsbudget
De regering bereikte hierover op 16 maart 2018 een akkoord, maar er zijn nog geen finale wetgevende teksten. De informatie hieronder is dus nog onderhevig aan wijzigingen.
Het mobiliteitsbudget wil werknemers een ruimere keuzemogelijkheid geven dan enkel het inleveren van de bedrijfswagen in ruil voor geld. Ook werknemers die geen bedrijfswagen hebben, maar hiervoor in aanmerking zouden komen, vallen onder deze maatregel.
Een werknemer kan zijn mobiliteitsbudget besteden in drie pijlers:
- Pijler 1: een milieuvriendelijkere bedrijfswagen kiezen, waarbij het voordeel alle aard volgens de normale regels berekend zal worden.
- Pijler 2: kiezen voor duurzame vervoermiddelen en-diensten (fietsen, openbaar vervoer, deelsystemen, carpooling,….) en dit voor aankoop, gebruik en onderhoud. Een lijst van middelen en diensten die onder deze pijler zullen vallen, zal bij KB worden vastgelegd. Een combinatie van een milieuvriendelijke bedrijfswagen met een treinabonnement is dus perfect mogelijk.
- Pijler 3: het eventuele restsaldo zal in loon worden uitbetaald.
Schematisch overzicht:
Mobiliteitsvergoeding | Mobiliteitsbudget | |
Werkgever VW |
|
|
Werknemer VW |
|
|
Formaliteiten |
|
|
Berekening vergoeding / budget |
|
|
Sociale en fiscale behandeling |
|
|
Aftrekbaar? |
|
|
Omkeerbaar? |
|
|
Belangrijk! |
|
|
Bron: Wet van 30 maart 2018 betreffende de invoering van een mobiliteitsvergoeding, BS 7 mei 2018, Persmededeling door Kris Peeters.