Skip to main content
Sociaal-Juridisch

Verdere modernisering van de onlinedienst “tijdelijke werkloosheid” vanaf 10/07/2024

By 10 juli 2024juli 12th, 2024No Comments

De RVA is volop bezig met het moderniseren van de onlinedienst “tijdelijke werkloosheid invoeren”.

De nieuwe onlinedienst zou een soepelere en efficiëntere gebruikservaring bieden. Zo zou het systeem veelvoorkomende fouten via controles en duidelijke berichten voorkomen.

In de loop van 2023 zijn er reeds een aantal modules overgezet op de nieuwe onlinedienst (technische stoornis, slecht weer en overmacht).

Verdere modernisering

Vanaf 10/07/2024 wordt een belangrijke nieuwe stap gezet. Er worden 3 extra modules toegevoegd aan de vernieuwde onlinedienst:

  • 1e effectieve werkloosheidsdag voor economische werkloosheid én technische stoornis 

Opgelet: de melding van de “1ste effectieve werkloosheidsdag” kan u voortaan terugvinden onder ‘Economische redenen’ en ‘Technische stoornis’ en niet langer als aparte rubriek.

  • Voorafgaande mededeling economische werkloosheid

Vanaf 10 juli rond de middag zal worden doorverwezen naar de nieuwe onlinedienst bij het klikken op de knop ‘Tijdelijke werkloosheid invoeren’.

Praktisch

Praktische tip: je kan de verrichte mededeling downloaden als pdf via de nieuwe applicatie. 

Mededelingen wijzigen in de nieuwe toepassing: 

  • de wijzigingstermijn zal weergegeven worden in de applicatie 
  • slecht een beperkt aantal velden kan aangepast worden 

‘Tijdelijke werkloosheid wegens sociale actie’ zal verder gemeld moeten worden via de oude onlinedienst. De toegangspoort zit wel in de nieuwe applicatie waarbij je bij aanduiding van “Sociale actie” en “een mededeling Sociale actie aanmaken” automatisch doorverwezen zal worden naar de oude toepassing. Het is de bedoeling dat deze op termijn ook geïmplementeerd zal worden in de nieuwe toepassing.

De oude mededelingen die via de oude onlinedienst werden ingediend kunnen nog steeds geopend worden via de link ‘Mededelingen openen die via de oude onlinedienst werden ingediend’ vanuit de nieuwe onlinedienst.

  • deze mededelingen zijn tot 6 maanden na de mededeling raadpleegbaar
  • wijzigen van deze mededelingen zal ook verlopen via de oude toepassing volgens de geldende termijnen 

Bij tijdelijke werkloosheid slecht weer moet het precieze adres van de bouwplaats (werfadres) meegedeeld worden. Indien dit niet mogelijk is moet er gewerkt worden met oriëntatiepunten in de nabijheid van de bouwplaats. 

Voorbeeld: Bloemenstraat, 2000 Antwerpen, “gebouw in aanleg (rode bakstenen) tegenover nummer 80 

De bewijzen bij toepassing van tijdelijke werkloosheid overmacht worden niet langer via mail doorgestuurd maar moeten opgeladen worden in de nieuwe applicatie!

Bij toepassing van tijdelijke werkloosheid overmacht en technische stoornis moet men de veroorzaakte complicaties duidelijk en gedetailleerd omschrijven. 

Voorbeeld: Bij aard van de overmacht “brand”, veroorzaakte complicaties: ‘Vernieling van het bijgebouw waar we het materiaal ABC produceren” 

Impact uitzendarbeid?

In de nieuwe toepassing zal het voortaan het uitzendkantoor (= juridische werkgever) zijn die de mededelingen tijdelijke werkloosheid wegens economische oorzaken en eerste effectieve werkloosheidsdag moet invoeren en dus niet de klant-gebruiker! In de nieuwe toepassing is er immers een rechtstreeks controle op het bestaan van een dimona voor de betrokken periode.

Voorheen moest de aangifte voor economische werkloosheid bedienden gebeuren door de klant-gebruiker. Dit zal vanaf 10/07/2024 rond de middag moeten gebeuren door het uitzendkantoor!

Het paritair comité zal dan ook met PC 322.00 ingevuld moeten worden bij economische situatie (in een volgende fase bij de gegevens van de klant-gebruiker moet het PC van de klant ingevuld worden). 

In de mededeling moet het uitzendkantoor aangeven dat het gaat over uitzendkrachten die bij een klant-gebruiker werken.

“Bent u een uitzendbureau dat een mededeling wil doen voor uitzendkrachten die bij een klant werken?  –> JA

Daarna moet het uitzendkantoor de gegevens van de klant-gebruiker ingeven, met name:

  • Naam van de onderneming,
  • Ondernemingsnummer
  • Nummer van het paritair comité waar de klant-gebruiker onder valt + de naam van dit paritair comité (te selecteren uit een lijst).

Op basis hiervan kan er door de RVA een controle gedaan worden op de preliminaire voorwaarden (C 106A) bij de klant-gebruiker.

Webinar

De RVA organiseert op 10/07 en 11/09 een webinar pver de nieuwe modules “Economische oorzaak” en “1ste effectieve werkloosheidsdag”.

Via volgende linken kan je hierop inschrijven: 

 

Bron: https://www.rva.be/werkgevers/tijdelijke-werkloosheid/de-rva-moderniseert-de-toepassingen-om-tijdelijke-werkloosheid-mee-te-delen#wat-moet-u-doen

Deze website maakt gebruik van cookies om je gebruikservaring te optimaliseren. Door op “Accepteren” te klikken, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies.