Skip to main content
Nieuws

​Van floppy disks tot realtime verloning: hoe Prato de wereld in 25 jaar helemaal zag veranderen

By 15 maart 2024No Comments
Joachim Marc

2024 is een bijzonder jaar voor Prato. ​Het bedrijf mag liefst 25 kaarsjes uitblazen. En dat is niet alles, want we staan ook aan de vooravond van een revolutie die verloning voorgoed gaat veranderen. Voor het zover is, blikken we graag nog even terug op de trends van de voorbije 25 jaar en kijken we vooruit naar de toekomst van de uitzendwereld.

Met meer dan dertig jaar ervaring op de teller is Marc Surinx een vat vol verhalen. Bij Prato zit hij sinds 2012 in de directie en vandaag is hij er ook verantwoordelijk voor business development ​& sales. Dat laatste doet hij samen met Joachim Derweduwen. Ook die zette zijn eerste stappen bij Prato al in 2014. Hoewel ze elk uit een andere generatie komen, kunnen ze allebei beamen dat er veel veranderd is.

“In de jaren 90 had ik een eigen IT-bedrijf dat klanten hielp met systeemintegraties en automatisering”, begint Marc. “Ik herinner me nog hoe de lonen en prestaties van mensen bij een klant op een vaste pc op kantoor moesten worden ingevoerd. Alles werd nadien op een diskette gekopieerd, waarna iemand die floppy disks kwam ophalen en naar het hoofdkantoor bracht. Daar stond een nog grotere pc die de facturatie regelde. De lonen gingen dan naar een extern loonsecretariaat en op het einde van de cyclus keerden de diskettes terug naar de klant. Het was de prehistorie, er was amper sprake van Windows.”

Joachim, toen jij de arbeidsmarkt betrad, waren diskettes natuurlijk al lang verleden tijd. Heb jij ook veel zien veranderen?

Joachim: “Toch wel. Ik was zestien jaar toen ik in Deinze een uitzendkantoor binnenstapte op zoek naar een bijverdienste om de brandstof voor mijn nieuwe brommer te betalen. Ik herinner me dat er aparte pc’s stonden waarop ik me eerst moest inschrijven. Het was toen zeker geen evidentie om een job te vinden. De economie zat anders in elkaar. Als je het geluk had dat je werd uitgenodigd voor een tweede ronde, moest je terugkeren naar het uitzendkantoor voor een gesprek. En als je niet voldeed of er geen job voor jouw profiel beschikbaar was, dan werd je gewoon terug wandelen gestuurd.”

“Vandaag kan je het toch niet meer voorstellen dat een jonge werkkracht naar een fysiek kantoor moet fietsen om een interview af te nemen? Toen ik in 2012 zelf aan de slag ging bij een uitzendkantoor, viel het meteen op dat de rollen waren omgedraaid. Uitzendkrachten verwachten nu dat je direct een job voor hen hebt klaarliggen of ze gaan gewoon naar een ander uitzendkantoor.”

Marc: “De eisen op het gebied van ​flexibiliteit nemen zeker toe. Zowel bij de personen die werk zoeken als bij de aanbieders van dat werk. Twintig jaar geleden was het in België nog ondenkbaar dat iemand twee jobs kon hebben. Nu kan je perfect overdag werken en ’s avonds iets anders doen.”

“Toen ik zelf in de uitzendsector terechtkwam, spraken we van de vierjarencyclus. Om de vier jaar zagen we dezelfde cyclus waarbij het werkaanbod eerst groter was dan het aantal beschikbare werkkrachten en er daarna een moment kwam dat er niet genoeg arbeid was om iedereen werk te bieden. Die cyclus is helemaal ​gewijzigd​. Er is vandaag veel meer fluctuatie.”

“Er was een tijd dat uitzendkantoren zaten te wachten tot iemand binnenstapte om een job te zoeken. En zodra die persoon dan ​ge​werk​t​ had, verdween hij weer van de radar. Ik ben er zeker van dat Joachim van dat uitzendkantoor destijds maar weinig mails heeft gekregen met de boodschap dat ze nog een andere job voor hem gevonden hadden. De hoge rotatie van toen volstond om business te doen.”

In hoeverre is iedereen intussen mee geëvolueerd?

Marc: “De pc’s i​n de uitzendkantoren ​waarop je je ooit moest inschrijven, zijn vervangen door een website. Maar de manier van werken,​ de processen​​ zijn ​dezelfde gebleven. We kunnen wel zeggen dat er dingen geautomatiseerd zijn, maar dat is geen digitalisatie. Er zijn weinig gedigitaliseerde uitzendkantoren. Een uitzondering op dat gebied is NOWJOBS, een digitale speler die onderdeel is van Accent​ en de House of HR groep. ​Hiermee beschikt Accent over zowel een fysiek als een digitaal luik. Dat is ook wat andere bedrijven zullen moeten doen: de mix vinden tussen fysiek en digitaal. Beide gaan nodig blijven.”

Joachim: “Ik heb zelf voor Accent gewerkt en ik herinner me nog een speech van wijlen Philip Cracco. Hij voorspelde toen dat het volledige proces van rekruteren en matchen automatisch, zonder de fysieke inbreng van een consulent, zou gebeuren. Ze waren toen net beginnen werken met de technologie van Actonomy. Klikkie klikkie noemde hij het. We zouden enkel nog moeten klikken. Maar intussen zijn we zoveel jaar later en we staan er nog altijd niet. Er komt nog steeds een uitzendconsulent bij kijken. Net zoals in de bankwereld zie je dat er zelfs spelers zijn die nieuwe fysieke kantoren openen. Vaak op het platteland in plaats van in de stad. Het is hetzelfde als met Artificiële Intelligentie: technologie gaat het menselijke contact volgens mij nooit volledig vervangen.”

Je hebt de term laten vallen: AI. Wat verwachten jullie daarvan?

Marc: “In mijn ogen kan AI de uitzendwereld op twee manieren helpen. Enerzijds draait de sector op snelheid. Wie vandaag een job zoekt, wil geen twee maanden op een antwoord wachten. Dat is zeker iets wat AI kan ondersteunen. Anderzijds kan de technologie ook de kosten verlagen. Het opvolgen en recycleren van mensen voor een andere job kost geld, omdat je andere processen moet inbouwen of manueel tewerk moet gaan. Consulenten zijn daar niet voor getraind. Met AI kan je dit vereenvoudigen en ervoor zorgen dat de consulent in een systeem snel kan zien welke werkkracht terug beschikbaar is en welke job de beste match zou bieden.”

Joachim: “Er gaan ook altijd mensen met expertise nodig blijven. Met Photoshop kan je dankzij AI erg knappe dingen doen, maar je moet nog altijd een achtergrondkennis van Photoshop hebben. Hetzelfde met onze loonmotor Earnie. Die maakt je werk veel gemakkelijker, maar een basiskennis blijft belangrijk om te begrijpen wat de loonmotor produceert. We hebben beide werelden nodig, zowel mensen als technologie. Uiteindelijk gaan we vanuit onze gezonde menselijke schrik ook niet zomaar toelaten dat technologie het roer volledig overneemt. Neem LinkedIn, dat ging ooit hét ding in HR worden. Het is zeker zo dat we vandaag geen cv meer moeten sturen en dat we nu gemakkelijker contacten leggen. Maar vaak is het nog altijd veel doeltreffender als je gewoon even de telefoon opneemt.”

Marc: “AI blijft een buzzword. Het begint pas te spelen als je er echt iets mee doet in je sector. En daar is niet veel ruimte voor, omdat iedereen bezig is met de dagelijkse taken. Toch geloof ik dat er wel iets gaat veranderen in de aanbiedersmarkt. Kijk naar X, het vroegere Twitter. Zij hebben duidelijk plannen om iets te gaan betekenen in HR. En je mag er zeker van zijn dat ze een stuk verder zullen gaan dan LinkedIn. Naast de lokale aanbieders komt er zo dus wellicht een digitale markt die ook hier potten kan breken. België heeft nog altijd een sterk beschermde ​arbeidsmarkt met sociale secretariaten. Dat is vrij uniek in de wereld, maar onder druk wordt alles vloeibaar.”

Wordt realtime verloning de trend van de komende jaren?

Joachim: “Tegenwoordig kan je ​heel wat zaken​ digitaal doen​​ kijk maar eens naar de populaire bankapps zoals die van KBC en Belfius​. Het enige waar ​je ​nog op moet wachten ​na je werk​ is ​het​ loon. Mijn zoon is bijna twaalf jaar en ik hoop dat die dingen toch zeker veranderd zullen zijn tegen de dag dat hij, zoals ik destijds, zijn eerste vakantiejob zoekt. Het is niet logisch dat het een week of langer duurt vooraleer je je loon krijgt. Hij gaat dat ook niet meer aanvaarden. Jongeren zijn veel kritischer.”

Marc: “Als je vandaag iets betaalt met een bank-app, verwacht je dat het geld binnen de tien seconden is overgemaakt. Hetzelfde gaat met verloning gebeuren. Als flexijobber wil je meteen na een shift loon naar werken krijgen.”

Wat houdt ons nog tegen? De technologie is er toch al?

Joachim: “Stel dat je vandaag met een walkman rondloopt, dan zullen mensen raar opkijken. Het is niet meer van deze tijd om op die manier naar muziek te luisteren. En toch gebruiken kantoren voor hun lonen nog steeds technologie die uit dezelfde tijd als die walkman komt. Vanuit Prato hopen we hier verandering in te brengen. Misschien mogen we Joris (Peumans, oprichter Prato, nvdr.) op dat vlak wel vergelijken met Elon Musk. Hij is een visionair en heeft het lef om dingen in beweging te zetten.”

Marc: “Joris is niet alleen open van geest, hij durft ook risico’s nemen. Het bedrijf van Musk was in 2008 op sterven na dood, maar anderhalf jaar later was hij dé ster. Er zijn partijen nodig die alles doorbreken en iedereen wakker schudden. De uitdaging voor Prato is dat we die markt ofwel zelf met onze eigen investeringen openbreken, of dat we wachten tot iemand z’n hoofd wil uitsteken. De technologie hebben we al jaren, maar verandering brengen in de business, dat is de uitdaging. Zodra één partij het aanbiedt en er voldoende mensen geïnteresseerd zijn, gaat de markt vanzelf open.”

Hopelijk hoeven we daar alvast geen 25 jaar meer op te wachten. Hoe lang gaat het nog duren voor er beweging in de markt komt?

Marc: “Ik denk dat we intussen genoeg zaadjes geplant hebben om er in de loop van 2024, ten laatste in 2025, de eerste vruchten van te plukken.”

Dat zijn mooie vooruitzichten. Proficiat met 25 jaar Prato en veel succes!

Deze website maakt gebruik van cookies om je gebruikservaring te optimaliseren. Door op “Accepteren” te klikken, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies.